Plusz kiegészítő: Tuscany Essential Edition

A csatornán bemutatott játékok esetében mindig csak az alapjátékról alkotok véleményt, csak azt veszem figyelembe az értékelésnél. Azonban nagyon sok játéknak vannak meghatározó kiegészítői, amik megváltoztatják a játékélményt. Többször kérték már a nézők azonban, hogy egy-egy játéknak a kiegészítőiről is beszéljünk.

Ebben a sorozatban azoknak a játékoknak a kiegészítőit fogom nektek bemutatni, amikről már a csatornán elmondtam a véleményemet.

Kezdjük is egy nagy hallal. A Viticulture Essential Edition Tuscany (Toszkána) kiegészítő sok szempontból számomra a tökéletes kiegészítő egyik példája. A kiegészítő modulárisan bővíti a játékot, és még a modulok is modulárisak.


Az első, és legnagyobb modul, az új, kétoldalas tábla, ami önmagában is három változást hoz a játékba. A játék előtt kell döntenünk, hogy használjuk-e az épületek kiegészítőt, és ennek megfelelően kell kiválasztanunk a tábla oldalát.



A legnagyobb változás, hogy az eredeti táblához képest mind a négy évszak „aktív”, mindegyikben hajthatunk végre akciókat. Míg az eredeti táblán csak nyári és téli akciók voltak, a Toszkána tábláján mind a négy évszakban vannak akció. Ezzel a tábla kibővíti nemcsak az akciólehetőségeket, de a téma erejét is.

A következő változás a kezdeményezés megváltoztatása. A kör végi automatikus kezdőjátékos jelölő továbbadása helyett a játékosok a kör végi passzolás során kiválasztják, hogy melyik pozícióban akarják kezdeni a következő kört. A játékosok döntésére van bízva, hogy előbb akarnak cselekedni, vagy több bónuszt akar a körben.



A harmadik változás a befolyás akció. A játékosoknak lehetőségük van Toszkána különböző régióiban befolyást szerezni. A lehelyezett befolyás jelölők azonnali bónuszt, a játék végén pedig a területfoglalásunk alapján győzelmi pontokat adnak.



A második modul – és szerintem a legjobb – a speciális munkások. Az Essential Editionben behozott grande munkás szerintem eleve egy zseniális húzás; minden munkáselhelyezős játék alapelve, hogy egy akcióhelyre egy munkás mehet. Az, hogy a grande munkás megszegheti ezt a szabályt, szinte teljes mértékben megszünteti azt, hogy a játék büntessen minket. Nekem a Viticulture-rel soha nem volt még olyan érzésem, mint az Agricolával, hogy a játék büntet a döntéseim miatt.



És erre a zseniális húzásra, tizenkilencre lapot húzott Jamey Stegmaier. A speciális munkásokból minden játékban kettő van, és minden játékos ugyanezt a két speciális munkást képezheti ki. Ezek a munkások megváltoztatják az akcióinkat, az akcióhelyek használatát, vagy akár plusz képességeket is adhatnak nekünk.

A harmadik modul, az épületek, ami szerintem az iskolapéldája a kitűnő különböző képességeknek (variable player powers). Bár a mama és papa kártyákra is mondhatjuk, hogy különböző képességeket adnak a játékosoknak, de szerintem az épületek teszik igazán különbözővé a játékosok képességeit.




De még hogy! Minden játékos két épületet építhet a saját táblájára, a meglevő épületek mellé (földek, pincék, lugasok, kóstolóhelyiség, stb.). De az épület pakliban nincs két egyforma épület, így minden játékos épületei egyediek lesznek, egyedi képességekkel ruházva fel őket.

Tovább is van, mondjam még? Az épületeknek három fajtája van; az akció épületekre munkásokat helyezhetünk, hogy különleges akciókat kapjunk. A fejlesztő épületek folyamatos bónuszt adnak nekünk. A követelés épületek pedig minden kör végén adnak nekünk különböző erőforrásokat, a teljesített megrendelések után járó követelésekhez hasonlóan.


A Toszkána annyit változtat az alapjátékon, hogy akár csak az alapjáték alkarészeit használó önálló játékváltozatnak is lehet nevezni. A modulok az alapjáték kiváló mechanizmusait erősítik fel, a kibővítésre váró részeket kibontják, és sokkal nagyobb döntési, stratégiai lehetőséget adnak a játékosok kezébe. A kibővített tábla a játék hangulatát is erősíti; tudom, hogy a Viticulture nem egy tökéletes borászati szimulátor, de a négy évszakra osztott akciók sokkal reálisabb érzést nyújtanak.

Az epizódokban használt értékelési rendszert nem igazán lenne értelme itt, a kiegészítőket bemutató cikkeknél használni. De ha mégis számszerűsíteni akarom a különböző kiegészítőkről alkotott véleményem, akkor az egytől tízig terjedő skálát választom. És erős nyitásként a Toszkána nekem tízes.


Tuscany – Essential Edition

Jamey Stegmaier & Alan Stone, Stonemaier Games

Értékelés 10/10

Recent Posts

See All

Mars Terraformálása Brass: Birmingham Everdell Castles of Burgundy Azul Anachrony 7 Wonders: Duel / 7 csoda párbaj Wingspan / Fesztáv Viticulture Scythe Lost Ruins of Arnak / Arnak elveszett romjai Gr