Értékelés és osztályzatok

Bár nagy változások nem történtek idén abban, ahogy a bemutatott játékokat értékelem, de finomításokat eszközöltem. Jelenleg úgy érzem, hogy ez az értékelési rendszer vissza tudja adni azt, amit a játékokról mondani szeretnék nektek.

A hét kategórián belül viszont könnyebb értelmezni számomra és számotokra is, hogy melyik érdemjegy mit jelent, ha leírom nektek viszonyításképp, a pontos jelentésüket.



Mennyire jön át a téma

1: teljesen absztrakt, téma nélküli, mint az ostábla.

2: A játéknak nem igazán van témája, csak sztorija, mint a Hive.

3: A téma átjön, de nem szerves része a játéknak, ugyanúgy működne más témával is.

4: A téma jól jön át, hozzáad a játékélményhez, a játékosok bele tudják élni magukat a témába.

5: A téma jelentősen növeli a játékélményt, hozzáad a játékhoz. Akik ismerik a játékot, legalább annyira szeretik a témát, mint a mechanikákat. A játékosok könnyen bele tudják élni magukat a témába.

A játék megjelenése

1: Csúnya, vagy szinte nem is létező grafika, stock fotók, bugyuta rajz a dobozfedőn. A megjelenés rontja a játékélményt.

2: Nem szép a játék, hiányosságai vannak az illusztrációk, grafikák, megjelenés terén. A játékosok negatív értelemben nyilatkoznak a játék megjelenéséről.

3: Nem is szép, de nem is csúnya. A megjelenés nem ront, és nem javít a játékélményen.

4: A játék megjelenése jó, a játékélményt pozitívan befolyásolja a játék kinézete.

5: Gyönyörű grafikák, egységes, egyedi stílus, ami önmagában is egy élményt jelent, önmagában is elmesél egy történetet, megjelenít egy hangulatot, élményt.

A játék minősége

1: Gyenge minőség. A kártyák meggörbülnek, a műanyag alkatrészek nincsenek lesorjázva, a fém alkatrészek megpattannak, a játék doboza pár használat után elkezd a ragasztásoknál elválni. A dobozban nincs sem inzert, sem más tároló eszköz.

2: Épp, hogy elfogadható minőség. Az alkatrészek a lehető legolcsóbb, de még tartós anyagokból készülnek, a kivitelezésük nem tökéletes, de nem látványosan rossz. Az alkatrészek használhatósága gyenge. Nincs inzert, de vannak simítózáras tasakok a játékhoz.

3: A játék minősége közepes, nem rossz, de nem is jó. Átlagos anyagok, átlagos megvalósítás. Az alkatrészek használhatósága változó. Van benne szállítási inzert.

4: A játék minősége jó; az alkatrészek nagy része, a leggyakrabban használt dolgok strapabíró, jó minőségben készülnek. Lehet eltérés az alkatrészek minősége közt, de a gyengébb minőségűek sem rosszak. Az alkatrészek használattól nem mennek tönkre. A dobozban lévő inzert jelentősen egyszerűsíti a ki- és összepakolást.

5: A játék minden alkatrésze kiváló minőségű, első osztályú anyagból készül, és tartós, bírja a használatot. A dobozban lévő inzertben van hely a tervezett kiegészítőknek is, és szépen rendszerezi az alkatrészeket.

Tanulhatóság

1: A játék szabályai összetettek és bonyolultak, kereszthivatkozásokkal, különleges esetekkel, és kivételekkel. A szabálykönyvben sűrűn kell keresgélni, és ha nem játszunk minden héten a játékkal, akkor tanulhatjuk újra a szabályokat. Nincs olyan játékalkalom, amiben ne kellene többször is elővenni a szabálykönyvet.

2: A játék nem könnyen tanulható és tanítható; az összetett szabályok, különleges esetek és kivételek jelen vannak a játékban, viszont ha egyszer megtanultuk, nem kell állandóan újra tanulni a szabályokat, és nem kell állandóan játék közben a szabálykönyvet bújni.

3: A játékot nem könnyű, de nem is nehéz megtanulni.

4: A játékot könnyű megtanulni, és megtanítani. A szabályok logikusak, kevés a különleges eset és kivétel. A játékok nagy részében boldogulunk a szabálykönyv nélkül is.

5: A játék könnyen tanulható, bárki számára könnyen érthető. A szabálykönyvben a szabályokat könnyen meg lehet tanulni, azok logikusan kapcsolódnak egymáshoz, szinte magukat magyarázzák. Ha egyszer megtanuljuk a szabályokat, nem kell többet elővenni a szabálykönyvet.

Újrajátszhatóság

1: Legacy, egyszer játszható játék.

2: A játék újrajátszható, de egyértelműen kijátszható, ismétlődővé válhat.

3: A játék újrajátszható, de a játékosok esetenként úgy érezhetik, hogy ismétlődik a játék.

4: A játék újrajátszhatósága jó. Játékos számtól, a mechanikáktól függően garantálja a játék a változatos újrajátszhatóságot.

5: A játék mechanikái mind-mind az újrajátszhatóságot támogatják. Moduláris tábla, változó felpakolás, a választható különböző képességek, és a szabályok összessége is végtelen újrajátszhatóságot biztosítanak.

Összetettség, stratégia

1: Dobsz, lépsz, ennyi. Ki nevet a végén, vagy Monopoly. Semmiféle összetettség nincs a játékban.

2: A játék kevés szabálya és kevés alkatrésze minimális, könnyen kiismerhető, ismétlődő stratégiát tesz csak lehetővé.

3: A játékot többféle képpen is meg lehet nyerni, megjelenik benne az összetettség, de vannak olyan stratégiák, amiket a játékosok szubjektíven erősebbnek tartanak a többinél.

4: A játékot többféle, egyenrangú stratégiával is meg lehet nyerni. A játék összetett, az akcióinknak, döntéseinknek befolyása van a játékra.

5: A játékot több stratégiával is meg lehet nyerni, a stratégiákat többféle képen is meg lehet valósítani. Minden egyes akció, minden egyes döntés befolyásolja a játékot, és minden egyes kombinációjuk más-más eredményt hoz. A játékban a játékosokra nem ugyanazok a szabályok érvényesek, a játék aszimmetrikus. Másképp megy a körük, másképp nyerhetnek.

Szubjektív játékélmény

1: Elégtelen. Ez nekem szubjektíve nem nyújt semmi élményt. Szerintem nem társasjáték, nem akarok többet játszani vele. Pl.: Galaxis Roncsderbi, Cosmic Encounter.

2: Elégséges, Épphogy megüti azt a szintet, hogy hajlandó legyek játszani vele. Ha rajtam múlik, nem kerül elő, ha valaki ragaszkodik hozzá, fenntartásokkal, és házi szabályokkal leülök játszani vele. Pl.: Jonathan Strange és Mr. Norrell, Munchkin.

3: Közepes Nem rossz, de a jó nem ilyen. Tud jó játékélményt nyújtani, de nem annyira, hogy rendszeresen játszani akarjak vele. Pl.: Warpgate, Santorini.

4: Jó játék, általában pozitív játékélményt nyújt, csak jó dolgokat tudok mondani róla, szívesen játszok vele. Fields of Green, The River.

5: Kiváló: a hangulat, és a játékszabályok harmonikusan nyújtják állandóan ugyanazt a játékélményt. Mindig szívesen játszok velük. Ezek azok a játékok, amik rendszeresen előkerülnek nálunk, és ha bárki játszik velünk, és jó játékkal akar játszani, ezeket ajánlom. Pl.: Twilight Imperium 3, Village, Yedo, Firefly, Mars terraformálása.

Recent Posts

See All

Rating and grading

Although there wasn't any big change in our rating system this year, there were some minor tweaks. Currently this system translates my opinion about games very well. It's easier to understand my ra